Intervisie is goed toepasbaar om van elkaar te
leren. Intervisie kun je goed uitvoeren in een groep van
tussen de vier en acht personen die een zelfde soort
werkzaamheden uitvoeren. De werkvorm ligt op het vlak van
deskundigheids-bevordering, die gericht is op onderlinge
advisering t.a.v. werk. Intervisie vindt in principe
plaats in een groep bestaande uit gelijken, die hun
gezamenlijk proces zelf vorm geven. Soms is het echter
wenselijk dat een intervisietraject door een deskundige
wordt begeleid, bijvoorbeeld om met elkaar als groep een
start te maken of om verdieping in het intervisieproces te
brengen. Binnen een gezamenlijk vastgestelde structuur
zoeken we dan naar oplossingen van werkproblemen.
Doelstelling is om te komen tot verbetering van het
functioneren van de deelnemers via stimulering van het
reflecterend, probleemoplossend en zelfsturend vermogen.
Voor wie is begeleide intervisie bedoeld? Intervisie is bedoeld voor medewerkers die een zelfde
soort werkzaamheden uitvoeren, hier ervaren in zijn en
waartussen geen hiërarchische verhoudingen bestaan. De
medewerkers hebben een gemeenschappelijke basiscultuur
voor een gezamenlijk leerproces en ze durven zich open en
kwetsbaar naar elkaar op te stellen. Wel dient iedereen te
beschikken over basisvaardigheden zoals confronteren en
reflecteren en zijn ze in staat om constructief feedback
te geven zonder oordelen en feedback te ontvangen zonder
defensief te worden. (Wanneer dit niet het geval is, kan
er een trainingstraject aan vooraf gaan waarin we deze
zaken oppakken). In
deze werkvorm ga je van elkaar leren door het uitwisselen
van opgedane ervaringen in de praktijk.
Hoe gaat het in zijn werk? De groepsgrootte varieert van vier tot maximaal acht
personen en per sessie brengt iedereen een casus in.
Afhankelijk van de beschikbare tijd zullen er een tot
maximaal drie casussen behandeld worden. Aan het begin van
het intervisietraject vindt een oriënterend gesprek
plaats, waarin we met elkaar kennismaken en de
intervisiewerkvorm bespreken. Tevens bespreken we wensen
en mogelijkheden, zowel praktische zaken, als
inhoudelijke. Intervisie is het meest effectief wanneer er
meerdere intervisiebijeenkomsten achter elkaar gepland
gaan worden. De tussentijd varieert van vier tot maximaal
zes weken. Ook maken we afspraken ten aanzien van
aanwezigheid, verhindering, geheimhouding, voorbereiding,
leiden van de bijeenkomsten en verslaglegging. Aan het
eind van elke bijeenkomst is er een kort evaluatief moment
en na drie bijeenkomsten wordt een evaluatie ingebouwd,
waarin onze samenwerking centraal staat. Na zes
bijeenkomsten vindt een tussen– of eindevaluatie plaats,
waarbij de mogelijkheid bestaat om nog enkele
vervolgbijeenkomsten te plannen. Gespreksleiding,
verslaglegging en inbreng kunnen in principe rouleren en
elke deelnemer volgt het leerproces van de ander(en). De
leden van de groep bepalen zelf de onderlinge
taakverdeling. Wij begeleiden het proces en doen niet
inhoudelijk mee. Wij ondersteunen en organiseren en
structureren de bijeenkomsten en bij het analyseren van
werkvragen en werkproblemen.